Bitget App
Cмартторгівля для кожного
Купити криптуРинкиТоргуватиФ'ючерсиEarnWeb3ЦентрДокладніше
Торгувати
Cпот
Купуйте та продавайте крипту
Маржа
Збільшуйте капітал й ефективність коштів
Onchain
ончейн-торгівля без зайвих зусиль
Конвертація і блокова торгівля
Конвертуйте криптовалюту в один клац — без комісій
Огляд
Launchhub
Скористайтеся перевагою на старті і почніть заробляти
Копіювати
Копіюйте угоди елітних трейдерів в один клац
Боти
Простий, швидкий і надійний торговий бот на базі ШІ
Торгувати
Фʼючерси USDT-M
Фʼючерси, розрахунок за якими відбувається в USDT
Фʼючерси USDC-M
Фʼючерси, розрахунок за якими відбувається в USDC
Фʼючерси Coin-M
Фʼючерси, розрахунок за якими відбувається в різни
Огляд
Посібник з фʼючерсів
Шлях фʼючерсної торгівлі від початківця до просунутого трейдера
Фʼючерсні промоакції
На вас чекають щедрі винагороди
Bitget Earn
Різноманітні продукти для примноження ваших активів
Simple Earn
Здійснюйте депозити та зняття в будь-який час, щоб отримувати гнучкий прибуток без ризику
Ончейн Earn
Отримуйте прибуток щодня, не ризикуючи основним капіталом
Структуровані продукти Earn
Надійні фінансові інновації для подолання ринкових коливань
VIP та Управління капіталом
Преміальні послуги для розумного управління капіталом
Позики
Безстрокове кредитування з високим рівнем захисту коштів
Останнє інтерв’ю Tom Lee: це «найбільш ненависний бичачий ринок», яка кінцева оцінка bitcoin?

Останнє інтерв’ю Tom Lee: це «найбільш ненависний бичачий ринок», яка кінцева оцінка bitcoin?

BitpushBitpush2025/10/24 16:50
Переглянути оригінал
-:BitpushNews

Джерело подкасту: Anthony Pompliano

Гість інтерв’ю: Tom Lee , співзасновник Fundstrat, голова ради директорів BitMine

Дата виходу: 23 жовтня 2025 року

Упорядкування: BitpushNews

Примітка Bitpush: У цьому випуску Tom Lee обговорює, чи є штучний інтелект бульбашкою, чому це може бути найнеулюбленіше зростання фондового ринку в історії, а також як оманливі економічні дані впливають на настрій інвесторів. Tom також ділиться своїми останніми поглядами на bitcoin, ethereum і пояснює, чому інновації на крипторинку починають випереджати традиційні фінанси.

Останнє інтерв’ю Tom Lee: це «найбільш ненависний бичачий ринок», яка кінцева оцінка bitcoin? image 0

Короткий виклад основних поглядів Tom Lee

  1. AI — це не бульбашка, оцінка все ще дешева
    Коефіцієнт P/E Nvidia нижчий, ніж у Walmart, інвестиції в AI вже приносять прибуток, до бульбашки ще далеко.

  2. Зараз початок суперциклу
    Рекордні корпоративні прибутки, дефіцит робочої сили, зростання продуктивності підтримують довгострокову логіку зростання.

  3. Традиційні моделі оцінки застаріли
    В умовах структурних змін коефіцієнт P/E акцій має бути значно вищим за історичний середній рівень.

  4. Кінцева оцінка bitcoin — 1.6M – 2M доларів
    Якщо золото зросте до $5000/унція, вартість мережі bitcoin зросте синхронно.

  5. Чотирирічний цикл bitcoin втрачає чинність
    Цей цикл може бути довшим або працювати по-новому, слід остерігатися "пастки консенсусу".

  6. Ethereum стане "суверенним резервним активом" Wall Street
    BitMine вже володіє найбільшою кількістю ETH у світі, цільова ціна — $21,000.

  7. Ринкові прогнози кращі за традиційні економічні опитування
    Trueflation, PolyMarket точніші та прозоріші, опитування UMich сильно спотворені.

  8. У майбутньому буде запроваджено "податок на роботів"
    Кожна дія робота відстежуватиметься на ланцюжку та оподатковуватиметься мікроплатежами для компенсації втрати податкової бази праці.

  9. Поточний бичачий ринок — "найбільш ненависний бичачий ринок"
    Настрій інвесторів надзвичайно песимістичний, політичні позиції спотворюють ринкове сприйняття.

  10. Роздрібні інвестори перемагають інститути Wall Street
    Роздрібні інвестори мають довший часовий горизонт і більшу стійкість до волатильності, поступово отримуючи перевагу надлишкової прибутковості.

  11. Макродрайвери слабшають, фундаментальні показники знову домінують
    Корпоративні прибутки перевищують очікування, зростання ринку не обумовлене лише ліквідністю.

  12. AI-роботи — ядро революції продуктивності
    Дефіцит робочої сили стимулює застосування embodied AI, аналогічно до революції бездротового зв’язку 1990-х.

  13. Дані про інфляцію в США "забруднені"
    Надмірна частка вибірки з Демократичної партії призводить до відхилення очікуваної інфляції від реальної.

  14. Фінансова інфраструктура на ланцюжку швидко формується
    Tether вже став одним із найприбутковіших фінансових суб’єктів у світі.

  15. У 2026 ринок увійде в фазу прискореного зростання
    М'яка монетарна політика, відновлення виробництва, впровадження AI, токенізація мульти-активів разом стимулюватимуть ринок.

Далі — основний текст інтерв’ю:

Чи є AI бульбашкою?

Pompliano:
Усі говорять про "бульбашку AI". Що ти думаєш? Це справді бульбашка?

Tom Lee:
Якщо оцінювати "бульбашку" за співвідношенням ризику і прибутку, зараз ще дуже рано. Візьмемо Cisco у 1998 році — тоді це була одна з найбільших компаній, її P/E був 56, а через 18 місяців — вже 210.

А зараз Nvidia? Це найдефіцитніша компанія у світі AI, кожна передова модель потребує її чипів, але її P/E лише 27. Для порівняння, у Costco — 50, у Walmart — 34. Тобто Nvidia дешевша за компанію супермаркетів. До бульбашки ще далеко.

Pompliano:
Багато хто все одно хвилюється, що інвестиції в AI надмірні, компанії занадто швидко витрачають гроші. Що скажеш?

Tom Lee:
Насправді компанії вже бачать явну віддачу від витрат на AI. Це поєднання двох напрямків: прямої економії на людській праці та підвищення продуктивності завдяки суперінтелекту.

Питання в тому, як ці вигоди відображаються у цінах акцій? Це складно виміряти. Тому я вважаю, що нинішні оцінки не завищені. Більше того, витрати на AI прискорюються.

Подивіться, що кажуть CEO? Всі заявляють: "Ми не встигаємо за попитом". Фінансові звіти це підтверджують: прибутки зростають, працівників менше, ефективність вища — отже, оцінки справедливі або навіть занижені.

Pompliano:
У минулих бульбашках — інтернет, нерухомість, біотехнології — теж знаходили логічні пояснення для поведінки ринку, чи не так?

Tom Lee:
Так, і тоді справді були "бульбашкові" дії. Наприклад, у біотехнологічну бульбашку багато хедж-фондів інвестували прямо у проекти університетських лабораторій, щоб захопити певну молекулу. Це класична "бульбашкова" поведінка.

Але зараз інвестиції в AI дуже обережні, немає ознак безумного вливання грошей. Компанії оцінюють віддачу, діють раціонально. Тому я не вважаю AI бульбашкою. Можливо, бульбашки є в інших секторах.

Історичні моделі оцінки застаріли, формується нова логіка

Pompliano:
Чи вважаєш ти, що традиційний підхід до оцінки за P/E вже застарів? Я завжди думав, що сучасні компанії потребують ще одного шару — "монетарної премії".

Tom Lee:
Так, моделі оцінки динамічні. З 1940 по 1967 рік дохідність десятирічних держоблігацій США зросла з 2% до 6%, і за логікою оцінки мали впасти, але P/E зріс з 8 до 27. Чому? Бо номінальні прибутки зростали швидше.

Сьогодні прибутки S&P більшою мірою — це регулярні доходи, що природно підвищує оцінку. Крім того, самі держоблігації США дорогі: 4% дохідності — це оцінка 25 разів. Тому я повністю згоден: нинішній P/E не можна порівнювати з історичними стандартами.

За останні 5 років ми пережили 6 "чорних лебедів" — пандемію, колапс ланцюгів постачання, інфляційний шок, агресивне підвищення ставок ФРС, тарифний шок, конфлікт навколо іранських ядерних об’єктів. Але корпоративні прибутки не впали, а зросли. Тому я вважаю, що нинішній P/E має бути вищим.

Pompliano:
Раніше всі вважали, що головне — фундаментал, а зараз здається, що слово ФРС важливіше за звіт компанії. Що думаєш?

Tom Lee:
Так, зараз макро дійсно впливає більше. Але не ігноруйте фундаментал: цього року фінансові звіти дуже сильні. У цьому кварталі 85% компаній перевищили очікування, річний приріст понад 15%. Це не темпи "пізнього бичачого ринку".

Багато фінансових компаній виглядають як технологічні, але ринок оцінює їх по-старому — це можливість для переоцінки.

ETF "Granny Shots": низькооборотна стратегія на суперцикл

Pompliano:
Ваш ETF "Granny Shots" дуже успішний. Можеш розповісти про логіку стратегії?

Tom Lee:
Ми запустили цей фонд лише у жовтні минулого року, за 11 місяців активи перевищили $3.3 млрд — це один із найшвидших стартів у історії. Доходність цього року — 27.5%, 5 місце серед 1330 великих фондів.

Це фонд з низьким оборотом, логіка — ставка на "суперцикл". У нас сім основних тем: AI, енергетична безпека, монетарна політика тощо. Ми купуємо лише ті акції, які відповідають двом і більше темам.

Наприклад: Google і Meta відповідають кільком темам — це і AI, і улюбленці міленіалів, і пов’язані з монетарною політикою. JP Morgan також у списку — це "банк міленіалів" і виграє від м’якої монетарної політики.

AI-роботи наступають: що з податковою системою?

Pompliano:
Останнім часом humanoid-роботи стають популярними — не лише вантажники, а й адміністратори, прибиральники. Як ти бачиш розвиток embodied AI?

Tom Lee:
Це ідеально вписується у нашу тему "глобальна заміна робочої сили". Світ стикається з дефіцитом якісної праці, а AI і роботи закривають цю прогалину.

Історично, коли починалася бездротова революція, теж було багато експериментів, залучення капіталу, ажіотажу, але зрештою залишилися ті, хто змінив світ. Зараз у робототехніці буде так само: буде марнотратство, але залишаться лідери.

Pompliano:
Ти згадував, що уряд у майбутньому може оподатковувати роботів? Як це працюватиме?

Tom Lee:
Я вважаю, що з’явиться "податок на роботів" через механізм мікроплатежів. Тобто за кожну дію робота, наприклад, перенесення коробки, стягуватиметься 0.001 центу податку.

Це не новина: зараз значна частина $2.8 трлн доходів бюджету США — це податки на зарплату. Якщо роботи замінять людей, цю базу треба компенсувати податком на роботів.

Завдяки блокчейн-технологіям можна точно відстежувати дії машин і збирати податки через криптоплатіжні системи, наприклад, через Tether, які підтримують високоточні мікротранзакції (дрібніші за долар).

Економічним даним більше не можна довіряти — дані UMich "забруднені"

Pompliano:
Ти казав, що дані споживчого опитування Мічиганського університету (UMich) більше не заслуговують довіри. Це правда?

Tom Lee:
Так. UMich — це опитування, яке економісти цінували найбільше: очікування інфляції, споживча впевненість тощо. Але нещодавно ми виявили серйозні проблеми зі структурою даних.

Наприклад, зараз річне очікування інфляції — 4.3%, як і на піку 2022 року, але фактичний CPI помірний. У деталях: демократи кажуть 5.1%, республіканці — 1%. Ще 4% демократів вважають, що інфляція наступного року буде 30%.

Чому така різниця? Бо вибірка стала нерівною: 18 місяців тому 49% респондентів були демократами, зараз — 65%. Це робить опитування нерепрезентативним.

Pompliano:
Чи можуть такі спотворені дані впливати на ринок і політику?

Tom Lee:
Так, це впливає. Багато кількісних систем і ФРС орієнтуються на такі дані. Якщо дані "забруднені", системи роблять хибні висновки, політика може бути викривленою.

Крім того, UMich раніше проводили телефонні опитування, а тепер — лише онлайн, що змінило джерело вибірки.

Ринкові прогнози — майбутнє

Pompliano:
Ти вважаєш, що нам потрібні альтернативи, наприклад, ринки прогнозів на блокчейні?

Tom Lee:
Повністю згоден! PolyMarket — чудовий приклад. Він отримує реальні очікування через "ринкові ставки", що краще за традиційні опитування.

Також Trueflation: він не питає "яка ваша інфляція", а збирає реальні ціни — оренда, супермаркети тощо, щодня оновлюється, точніше за CPI.

Pompliano:
Ти казав, що в майбутньому акції розкладатимуть на "фактори" для прогнозної торгівлі? Як це працює?

Tom Lee:
Це сила "токенізації". Наприклад, Tesla можна розкласти на кілька факторів: продажі в Китаї, замовлення Model X, прогноз EPS на 2026 рік — кожен фактор можна винести на ринок прогнозів на блокчейні. Це прозоріше за традиційні акції і дозволяє інвесторам робити ставки лише на ті дані, які їх цікавлять.

Pompliano:
Ти помітив, що проекти, які "вибухають" у криптосвіті, часто сильніші за традиційні аналоги. Які приклади?

Tom Lee:
Ось кілька найяскравіших:

  1. Tether: 150 співробітників, $20B прибутку, прибуток на одного співробітника значно перевищує JPMorgan. За прибутковістю Tether — у топ-10 банків світу.

  2. Trueflation: щодня надає дані про інфляцію на блокчейні, точніше та прозоріше за офіційний CPI.

  3. PolyMarket: у 2024 році передбачив результати виборів у всіх 50 штатах, точніше за всі основні моделі.

Це доводить: прозорі системи на блокчейні можуть перемогти традиційні "чорні скриньки".

Стратегія BitMine щодо ethereum: найбільший у світі власник ETH, ціль — $21,000

Pompliano:
BitMine — твій новий проект, мета — володіти 5% ethereum. Який прогрес?

Tom Lee:
Зараз ми володіємо 3.23 млн ETH, це близько 2.7% загальної пропозиції, найбільший інституційний власник ETH у світі, більше за Ethereum Foundation.

Ядро стратегії BitMine — використовувати Ethereum як суверенний резервний актив, здійснювати нативний стейкінг, очікувана дохідність — 3%, за ринковою вартістю це $500 млн прибутку до оподаткування на рік, що дозволяє увійти до топ-800 прибуткових компаній США.

Pompliano:
Чому ти так впевнений у ethereum? Хіба bitcoin не є цифровим золотом?

Tom Lee:
Я сам прихильник bitcoin і вважаю його цифровим золотом, чудовим "зберігачем вартості". Але Wall Street для побудови фінансової системи не обере bitcoin blockchain, бо він не підтримує смарт-контракти.

Для токенізації долара, акцій, платіжних систем потрібна платформа смарт-контрактів. Понад 70% токенізованих проектів обирають ethereum, у нього 100% аптайм, зріла екосистема.

Якщо 20 найбільших інвестбанків зроблять ETH резервним активом — ціна ETH злетить.

Ми очікуємо, що ETH повернеться до співвідношення з BTC 2021 року, це відповідає цільовій ціні $21,000/ETH.

Зростання золота — це добре для bitcoin?

Pompliano:
Останнім часом золото різко зросло. Це негатив для bitcoin чи позитив?

Tom Lee:
Це дуже позитивно.

Мережева вартість золота вже значно зросла. Якщо золото стабілізується на $5000/унція, загальна капіталізація буде величезною.

Якщо bitcoin зрівняється з мережею золота, його справедлива вартість буде $1.6M–$2M за монету. Чим вище золото, тим вища майбутня кінцева ціна bitcoin.

Pompliano:
Як думаєш, коли це може статися?

Tom Lee:
Я вважаю, що це можливо протягом 5 років. Динаміка bitcoin часто підтягується до золота, а не обмежується ним. Золото — "якір збереження вартості", bitcoin зростатиме разом із цим якорем.

Чи існує ще чотирирічний цикл bitcoin?

Pompliano:
У криптоспільноті багато хто вірить у "чотирирічний цикл". Що думаєш?

Tom Lee:
Більшість вірить, що bitcoin досягне піку на початку наступного року — це відповідає історичному циклу халвінгу. Але я особисто вважаю:

Коли більшість у щось вірить, це, ймовірно, не станеться.

Тому або bitcoin вже досяг піку, або ми у новому, довшому циклі.

Pompliano:
Чи можливе падіння на понад 50%?

Tom Lee:
Звісно. Навіть на фондовому ринку за останні роки було кілька корекцій на 25%. Крипторинок волатильніший, падіння на 40–50% можливі навіть у висхідному тренді.

Pompliano:
Чи є шанс, що цього року bitcoin обжене золото і досягне $200,000 до кінця року?

Tom Lee:
Цілком можливо.

Не забувайте, найкращі дні торгівлі bitcoin історично припадають на 10 торгових днів на рік, зазвичай у четвертому кварталі.

Цього року у четвертому кварталі багато каталізаторів:

  • ФРС переходить до м’якої політики

  • Зниження ризику шатдауну уряду США

  • Стабілізація напруженості між США і Китаєм

  • Сезонна сила фондового ринку (зростання акцій підтягує bitcoin)

Тому ймовірність різкого зростання bitcoin у четвертому кварталі дуже висока.

Чи справді роздрібні інвестори перемогли Wall Street? Чому вони кращі?

Pompliano:
Зараз багато роздрібних інвесторів показують кращі результати, ніж фонди. Що думаєш?

Tom Lee:
У мене дві гіпотези:

  1. Інститути "з’їдають альфу" одне одного
    Всі використовують однакові дані, однакові алгоритми, результати схожі — всі стають "середніми".

  2. Роздрібні інвестори — "постійний капітал", мислять довгостроково
    Інститути торгують з горизонтом 6 тижнів, роздрібні — 5–10 років. Вони не зважають на короткострокову волатильність, легше проходять цикли і отримують великі прибутки.

Крім того, криптотрейдери краще пристосовані до волатильності, краще відчувають ринкові настрої.

Pompliano:
Вони пережили дві 80% просадки, тому 20% корекція на фондовому ринку для них — дрібниця.

Tom Lee:
Повністю згоден. Я спілкувався з топовими криптотрейдерами, вони дуже точні і на фондовому ринку, бо мають сильний контроль емоцій і відчуття ритму.

Чому це "найбільш ненависний бичачий ринок"? Причина — політика?

Pompliano:
Ти назвав це зростання "найменш популярним". Чому?

Tom Lee:
Є дані, що настрій інвесторів надзвичайно песимістичний. Наприклад, чистий бичачий індекс AAII в середньому за рік — -11.7, історично таке було лише у 1990, 2008 і 2022 — роки ведмежого ринку.

Але зараз S&P зріс на 15% — це не ведмежий ринок. Тому це "найбільш ненависний бичачий ринок".

Чому? Через політичний розкол:

  • 57% професійних інвесторів — демократи

  • 66% хедж-фондів — демократи

  • 69% венчурних фондів підтримують демократів

Вони не погоджуються з політикою Трампа, навіть якщо вона приносить зростання ринку, і не хочуть це визнавати. Тому вони постійно "шортять настрій".

Pompliano:
Я теж зрозумів, що навіть ринкові дослідження спотворюються політичними поглядами.

Tom Lee:
Не лише люди, а й алгоритмічні системи "забруднені". Бо алгоритми читають відкриті коментарі, статті, а ті вже "забарвлені" політикою.

Pompliano:
Що думаєш про кейс Opendoor? Роздрібні інвестори об’єдналися, змусили CEO піти, запросили екс-CEO Shopify.

Tom Lee:
Я не вивчав цю компанію детально, але підтримую таку поведінку. Якщо через легальні й раціональні канали можна реформувати компанію і дати вигоду більшій кількості роздрібних інвесторів — це здоровий сигнал для ринку.

Соціальні мережі дають авторитетним людям підсилювач, розподілений вплив кидає виклик монополії традиційних інститутів.

Прогноз на 2026 рік

Pompliano:
Наостанок поговоримо про 2026. Який твій середньостроковий прогноз?

Tom Lee:
Ми ще у фазі потенціалу.

З фундаментальної точки зору, у 2026 році кілька позитивних факторів:

  1. М’яка монетарна політика: допоможе знизити ставки за іпотекою, стимулює попит на житло.

  2. Індекс виробництва ISM відновиться: зараз 32 місяці нижче 50 — найдовший спад в історії, після відновлення впевненість у виробництві різко зросте.

  3. Впровадження AI і робототехніки: підвищить продуктивність, стимулює корпоративні прибутки.

  4. Вибух стабільних монет і ончейн-активів: фінансова система перейде на блокчейн.

Але треба враховувати: якщо наприкінці 2025 S&P буде вище 8000, у 2026 можливе падіння на 30%, бо темпи зростання будуть випереджені.

0

Відмова від відповідальності: зміст цієї статті відображає виключно думку автора і не представляє платформу в будь-якій якості. Ця стаття не повинна бути орієнтиром під час прийняття інвестиційних рішень.

PoolX: Заробляйте за стейкінг
До понад 10% APR. Що більше монет у стейкінгу, то більший ваш заробіток.
Надіслати токени у стейкінг!

Вас також може зацікавити

Чи нарешті завершився 4-річний цикл Bitcoin?

Алекс Торн з Galaxy Digital обговорює, чи завершився 4-річний цикл Bitcoin і як BTC все ще може досягти $185,000. BTC до $185,000? Детальніший погляд на прогноз. Що це означає для інвесторів?

Coinomedia2025/10/25 10:44
Чи нарешті завершився 4-річний цикл Bitcoin?